08 de febrer 2009

Esteranyinar

Com molts diumenges quedes atrapat a l'autopista ja que s'ha format una caravana típica d'operació tornada. Cansat de conduir a velocitat de cargol, decideixes parar a una àrea de servei per fer un cafè. Per passar l'estona obres el llibre que portes a sobre i l'encetes. No pot ser més adient: es tracta de la novel·la Àrea de servei de Lluís-Anton Baulenas. Comences (Quan va tornar a Barcelona, tothom hi clavava els ulls) i a l'onzena línia la paraula t'assalta: sa mare estava esteranyinant, llegeixes. Esteranyinar, paraula complexa i simple. Mai abans no l'havies sentit però no necessites cap diccionari per saber el seu significat. Sovint et passa amb moltes paraules: no saps que existeixen però un bon dia... plaf! la veus en algun text i de seguida saps què vol dir. T'hi ajuda el fet que sigui una paraula derivada. Esteranyinares, esteranyines i esteranyinaràs perquè no tens dona de fer feines. I ja no pots avançar amb la lectura perquè els pensaments se't bifurquen com una teranyina (que ningú no t'esteranyina) i et porten a pensar en un dels teus herois preferits, l'Spiderman. I de l'home aranya, el teu pensament passa a les parets on s'enfila i d'aquí als sostres i dels sostres al teu sostre, el de casa. I llavors t'agafen les presses: el sostre té alguna teranyina, qui l'haurà d'esteranyinar? l'esteranyinador que l'esteranyini...
Aquest no esteranyinava, precisament:

(La imatge del post s'ha obtingut d'aquí).

7 comentaris:

Els del PiT ha dit...

M'has fet anar de cul (per no dir d'escorcoll)
Al meu primer post del blog (dit de memòria) vaig utilitzar "ulls enteranyinats" per referir-me a les lleganyes i veig que l'Optimot ho recull, però no sé si em queda clar...
Quan tinguis un moment, em podràs treure les trenyines? (dels ulls, és clar)
:-)

Ma-Poc ha dit...

Sergi: no et volia fer anar de bòlit :)
De fet enteranyinar i esteranyinar són dues coses diferents (i correctes!). Els ulls els pots tenir enteranyinats (plens de teranyines, metafòricament és clar :). Esteranyinar seria netejar de teranyines... :)

Els del PiT ha dit...

Gràcies, quedo tranquil.
:-)

Carme Rosanas ha dit...

Doncs jo si que l'havia sentit aquesta paraula. La meva mare ho deia sempre, però jo la tenia deformada, jo creia que era desteranyinar, però no l'he trobada, clar que aquesta mena de paraules sovint poden tenir localismes. Però em quedo amb la segura. Gràcies.

Ma-Poc ha dit...

Hola Carme i benvinguda! Pot ben bé ser que en algunes zones es digui com tu dius! És la gràcia de moltes paraules :)

Puigmalet ha dit...

A casa fins i tot teníem un esteranyinador. És una casa força vella, clar.

Ma-Poc ha dit...

Puigmalet: Benvingut per aquí. Potser algun dia et demanaré que em deixis l'esteranyinador :)!