19 de gener 2009

Homenatge a Poe: De Ligeies i Ròvenes

Juro per la meva ànima que no puc recordar com, quan, ni tan sols on vaig sentir per primer cop el nom de Ligeia. Probablement, el vaig llegir en un conte de Poe, la primera frase del qual he adaptat per aquest post - homenatge (i així m'adhereixo a la iniciativa del bloc Hespèria. Per cert, la imatge del post l'he manllevat d'aquest bloc!). El que és evident és que Ligeia és un nom destacat de la meva particular col·lecció de noms (atenció: hi ha només 5 Ligeies a Catalunya i el nom ocupa la posició 12.389 entre els noms de dona més freqüents). En el conte de Poe, Ligeia mor (el seu nom també sembla condemnat a casa nostra) i el protagonista de la història troba una altra dona (Ròvena). Al final del conte, Ròvena emmalalteix i s'acaba transformant de nou en Ligeia! Doncs si, en el conte de Poe, el personatge de Ligeia acaba guanyant la partida al de Ròvena, a Catalunya el nom de Ligeia també s'imposa. A casa nostra tenim menys de 4 Ròvenes. I potser n'hi haurà menys si alguna d'aquestes Ròvenes decideix canviar el seu nom pel de Ligeia, en una matemorfosi onomàstica menys traumàtica que la del conte de Poe. Així, doncs, ficció i realitat coincideixen pel que fa a Ligeies i Ròvenes.

Curiositat final fora de la col·lecció de noms: sembla que Poe no ha mort (i no vull dir amb això que perduri a través de la seva obra), sinó que a Catalunya hi ha 3 persones circulant amb el cognom Poe

1 comentari:

Anònim ha dit...

gràcies per participar en l'homenatge!