17 de gener 2009

Lectura agredolça

Acabo de llegir el llibre Retorn amarg, de Lluïsa Forrellad. En aquest llibre l'autora narra l'estada de quatre dies de Lesmes Padró al poble de Fortiana i la relació que té amb familiars i vilatans (del present i del passat); especialment amb la Juliana, una dispensera viuda amb qui manté una relació intermitent i mesurada. Però més que la història d'un personatge, el llibre és el retrat d'una època (la de la Catalunya de finals del XIX).

La lectura del llibre m'ha deixat una sensació agredolça, i no només pel contingut. El lèxic és ric i acurat, molt treballat però, al meu parer, una mica encarcarat. La història té un ritme volgudament lent, però aquesta lentitud no flueix sinó que avança a batzegades. És un llibre ben trenat però li manca alguna cosa. És com si fos un llibre d'una altra època, però sense ser-ho. A pesar d'aquestes sensacions ambivalents, és una lectura agradable per una tarda de dissabte.

2 comentaris:

Unknown ha dit...

Jo vaig llegir "Foc latent", de la mateixa autora, i en vaig tenir el mateix sentiment. Hi havia fragments molt ben escrits, però en conjunt faltava alguna cosa. Jo vaig trobar que el treball dels diferents personatges era massa lleuger, els faltava alguna cosa que els feia poc reals en una història que volia ser molt realista...

Ma-Poc ha dit...

Hola Eulàlia, benvinguda per aquí! Completament d'acord sobre això que dius dels personatges. A Retorn amarg, els personatges també m'han semblat poc reals...